Intervju: Författaren Kim M. Kimselius använder sociala medier

Kim M KimseliusKim M. Kimselius, författaren bakom den historiska äventyrsserien om Theo och Ramona, ger ut sina böcker på eget förlag. Hon är en flitig användare av sociala medier för att marknadsföra sig själv och sina verk.

Du är en flitig användare av sociala medier. Vilka kanaler går det att hitta dig på?

Jag finns på de flesta sociala medier: Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Boktipset, Goodread, etc. Det som jag har haft mest nytta av är Facebook och Twitter än så länge, i kombination med min blogg och hemsida www.kimselius.se.

Är det viktigt att även ha en blogg, eller räcker det med till exempel Facebook?

Bloggen är ett sätt att nå ut till folk som ännu inte har hittat till mina böcker. Hemsidan finns för de som vill ha mer information om mig, mina böcker, mina föreläsningar, kontaktadress etc. Det räcker absolut inte att bara vara aktiv på Facebook. Många av de som jag kommer i kontakt med, till exempel lärare, har inte facebook.

Hur mycket jobb krävs det för att vara framgångsrik på sociala medier?

Minst två timmar om dagen lägger jag på nätet. Jag bloggar, lägger ut länkar på Facebook och Twitter och G+. Besvarar frågor och kommenterar andras inlägg på de sociala medier där jag finns.

Dessutom har jag flera sidor på facebook där jag berättar om mer specifika saker: jag lägger ut skrivtips på sidan Att srkiva med glädje, jag berättar om Mayafolket och lägger ut bilder från min Mexikoresa på sidan Mayafolkets Hemlighet. Dessutom har jag två sidor om andra världskriget: På liv och död i andra världskrigets skugga och På flyg från andra världskrigets fasa. Här delar jag med mig av fakta. Dessutom finns det sidan Kimselius Böcker. Där jag håller kontakt med mina fans/läsare. Mycket jobb med andra ord…

Kim M. Kimselius har gett ut en rad fiktiva böcker med historiskt tema, till exempel Mayafolkets Hemlighet.

Kim M. Kimselius har gett ut en rad fiktiva böcker med historiskt tema, till exempel Mayafolkets Hemlighet.

Använder du främst sociala medier för att du tycker att det är kul eller som ett jobbverktyg för att marknadsföra dina böcker?

Att jag halkade in på sociala medier var för att en av mina vänner fanns på Facebook och berättade att det fanns en fanklubb om mig där. Därför gick jag med, och jag blev förvånad över hur många vänförfrågningar som låg och väntade på mig.

När jag ändå var igång tog jag ett konto på twitter också. Därefter gick jag en kurs med Joakim Jardenberg på bokmässan i Göteborg och startade min blogg och blev nyfiken på vad sociala medier var. Nu finns jag på de flesta sociala medier, både som ett led i marknadsföringen av mina böcker, men också för att det är kul att lära känna likasinnade, diskutera böcker och få nya vänner!

Följer dina läsare främst dig som person eller dig som författare?

Det vet jag faktiskt inte, har aldrig frågat dem. Många av dem som jag har som vänner på Facebook har jag träffat personligen, andra blir vän med mig efter att ha läst mina böcker. Jag tror att många tycker det är roligt att få följa en författares vardag, för det blir ju lite så när man är vän på Facebook. De som följer mig på Twitter är mest mediamänniskor, författare, lärare, bibliotekarier och andra inom branschen.

Tack Kim!

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: