Marknadsföring: ditt personliga varumärke

Ditt ”personliga varumärke” är en nymodern term som spridits i och med sociala medier. Kortfattat summerar det hur dina fans – dina läsare – uppfattar dig. Varumärken är inte längre bara något som förknippas med företag, utan alla kändisar – ja, alla personer egentligen – är sitt eget varumärke. För att synas och bli läst gäller det att skapa och forma just ditt varumärke.

Förr var ett personligt varumärke något som var få förunnat, något endast de som faktiskt lyckats bra ansågs ha. Nu är det något som är nödvändigt för alla, i nästan alla branscher.

Att forma sitt personliga varumärke är en process, och det tar tid och arbete att bygga upp det. Enligt konsultföretaget Personal Branding Academy är det en rad faktorer som är grundstenar för ditt personliga varumärke:

  • Specialisten – Du måste vara bra inom ditt område.
  • Personligt ledarskap – Ha en tydlig bild av vem du själv är.
  • Personlighet – Framhäv dina bästa personlighetsdrag.
  • Särskiljande – Identifiera vad som skiljer dig från andra i branschen.
  • Synlighet – Var aktiv och synlig inom branschen.
  • Autentiskt – Var äkta och ärlig.
  • Helhetsintryck/samstämmighet – Du ska leva upp till det intryck du vill ge, både i det du säger och det du gör.
  • Konsekvent och uthållig – Håll det du lovar och lev som du lär.
  • Välvilja, sympati, goodwill – Du måste vilja bidra och göra nytta.

Som författare av en fiktiv roman är det allra viktigaste kanske den första punkten – att du har skrivit en jäkligt bra bok, helt enkelt. Har du lyckats få ett stort förlag i ryggen står de för marknadsföring och som författare kanske du turnerar för att skriva autografer och träffa fans på mässor. Har du däremot valt till exempel egenutgivning, eller handlar det om att skapa ett varumärke kring din blogg, då kanske du måste bredda dina forum, särskilja dig inom sociala medier, förmedla ett tydligt budskap till allmänheten om vem du är och varför folk ska bry sig om just dig och det du har skrivit.

Att marknadsföra sig själv är kortfattat ett viktigt led inom många branscher, och beroende på hur du går till väga är det även viktigt för dig som författare.

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: