16 skrivtips från Andrea Vessman – Tips 9-16

Sia och Kristoffer är Andrea Vessmans tredje ungdomsbok, publicerad via Vulkan.se. Du hittar en länk längst ner på sidan.

Sia och Kristoffer är Andrea Vessmans tredje ungdomsbok, publicerad via Vulkan.se. Du hittar en länk längst ner på sidan.

Andra delen i författaren Andrea Vessmans skrivtipsserie. Läs gärna del 1.

9. Vart kommer skrivandet ifrån

The need to write comes from the need to make sense of one’s life and discover one’s usefulness.

John Cheever menar att varför man har åtrån att skriva beror på att man själv försöker komma underfund med sitt eget syfte här på jorden. Och lite så är det väl. Genom text kan man bearbeta traumatiska händelser som man varit med om, man kan skriva ner om de lyckligaste stunderna man upplevt för att man vill ha kvar den känslan att gå tillbaka till när allt känns motigt. Och att skriva det man känner till är den största tillgången en författare har.

För även om man som jag skriver skönlitterärt så lyser faktiskt personliga saker igenom i mina texter. Att läsaren sedan kanske inte kan urskilja dem är ju helt beroende på hur väl de känner mig personligen. Min make tillexempel hittar saker i alla mina texter som reflekterar vem jag är som person eller saker som jag önskar att jag varit. Som exempel så kan jag ju säga att, ja, jag lyssnar ju på alternativ musik. Nästan alla karaktärer i mina historier lyssnar på liknande musik. Varför? Jo, för att jag gillar det och då faller det sig lättare för mig att skriva om det då jag varit inne i den ”svängen” med olika stilar and what not…

Samtidigt som jag använder mig av mitt skrivande som en sorts terapi och flykt från en tråkig vardag så skriver jag inte i ett självbiografiskt syfte eftersom den sortens litteratur inte tilltalar mig som läsare. Men jag förstår att det finns många människor som faktiskt behöver den sortens skrivande för att komma just underfund med sig själva och sina egna omständigheter och situationer.

10. Skriv inte för att bli kändis

There’s no money in poetry, but then there’s no poetry in money either.

Detta tips finns tidigare i en annan formulering men detta är viktigt att faktiskt ta upp. Man ska inte tro att man ska tjäna storkovan på sitt skrivande menar Robert Graves.

Man ska dock skriva för att man tycker att det är roligt och för att man själv tycker om att använda och leka med ord. Går man in i skrivandet med för höga förväntningar på ett kändisskap eller att bli en bästsäljare så kommer man att bli så djupt besviken när avslagen haglar in. Det handlar ju om vart man själv sätter ribban. Vissa vill skriva för byrålådan och vissa vill skriva för läsare men man ska aldrig skriva för att man förväntar sig att man ska finnas med på bästsäljarlistorna. Det är bara ett plus om man hamnar där.

Själv hade jag när jag skrev första Blossom Falls boken som mål att få ett fysiskt exemplar i min hand. Det spelade alltså ingen roll för mig om Rabén och Sjögren skulle trycka min bok eller att jag valde ett print-on-demand företag som Vulkan. Huvudsaken var ju att jag fick boken i min bokhylla. För tyvärr tror jag att många lurar sig själva med att det enda sättet att nå ut på är just via de stora förlagen men så är faktiskt inte fallet. Och jag tror också att många tror att de ska tjäna mer om de ligger på ett ”riktigt” förlag vilket inte heller helt och hållet stämmer. För som författare tjänar du inte alls så mycket som du tror att du ska göra, när alla har fått sin del av kakan så att säga.

Och som jag sa till en kollega; Det är bara du som bestämmer vart dina stjärnor ska sitta, så strunta i när alla andra säger sikta mot stjärnorna.

11. Påverka och lär ut med din text

Att man kan påverka med ord är inget nytt, det har människor gjort sedan vi kom på skriftspråket. Men att medvetet förmedla något via sin text behöver inte betyda att man skriver byråkratiska. Man kan skriva på ett vitsigt sätt för att få sin poäng att gå fram. Man ska alltid använda sina texter till att utbilda sina läsare. Om det så handlar om hur man tex hanterar ångest, eller om det är att man hoppas att fler ska ta hänsyn till miljön eller om man bara vill visa att de här värderingarna har jag och de vill jag dela med mig av.

Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.

För det är ju genom att utbilda sina medmänniskor som man kan förändra världen. I böcker som tex Matched-serien så är det underliggande budskapet att vi går mer och mer mot ett kontrollsamhälle där människor inte får tänka fritt, i Vinyl Prinsessan handlar det om att musikbranschen håller på att dö ut och att det faktiskt är ganska tragiskt när man börjar tänka efter.

Och visst drar jag lärdom när jag läser böcker som dessa även om det underliggande budskapet är subtilt och kanske inte alltid något som författaren egentligen tänkt på när de skrev sin historia. Och det behöver inte heller vara något man tänker på när man skriver för alla läsare är olika och alla plockar olika lärdomar av det som de läser även om det är i rent nöjesläsningssyfte som man tar upp en bok.

12. Inspiration är en flyktig historia

Vad som inspirerar en att skriva är ju högst personligt. Jag inspireras när jag läser bra texter av andra författare, jag inspireras när jag hör en bra låt eller när jag kollar på film. Att bli inspirerad är något flyktigt som man inte alltid kan sätta sitt finger på men man vet när man har inspirationen på sin sida.

Så när man hamnat i en sådan där skrivsvacka som de flesta av oss säkerligen gjort någon gång så kan man inte bara sitt och vänta på att lusten ska komma tillbaka. Man måste aktivt ut och leta efter saker som inspirerar och stimulerar ens sinnen. Kanske är det en promenad med hunden en vacker höstdag, kanske är det som för mig att man hör en textrad i en låt och då lossnar allt och man bara känner att NU, nu måste jag bara göra det här innan jag tappar lusten.

Detta råd kan man ju applicera i många olika tappningar till sitt övriga liv. Vill man till exempel vara lycklig så måste man aktivt ut och leta upp saker som gör en lycklig och vara tacksam för att dessa finns.

Så det ligger verkligen något i detta citat av Jack London:

You can’t wait for inspiration. You have to go after it with a club.

13. Aj, du stack mig

En sak som en bra text kan förmedla till dig som läsare är en känsla. Om känslan är rätt kommer du gång på gång att återkomma till den och komma ihåg vad det var du läste som gav dig just den speciella känslan. Detta är knivigt att få till eftersom alla människor reagerar olika på olika saker. En situation i en bok som jag kanske känner som en lättnad kanske en annan läsare uppfattar som konstig.

Det är svårt att få orden att räcka till ibland när man vill förmedla en känsla eftersom de är så intensiva och framförallt personliga. Om jag skriver att;

Simon är glad för att han vann.

Så förstår du som läsare att han är glad för att jag just berättat det för dig. Om jag istället skriver:

Simon hoppade jämnfota när han kom i mål och det pirrade i hela kroppen som bubblande sockerdricka eftersom han kommit först i springträvlingen.

Då får du som läsare en helt annan känsla och kanske med lite tur så känner du också de där sockerbubblorna i maggropen.

I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.

Maya Angelou har citerats säga detta om skrivande. Hon har skrivit succéboken  Jag vet hur en burfågel sjunger så hon vet vilken kraft rätt ord har och vilken känsla de kan förmedla.

14. Att fängsla sina läsare

I’m always pretending that I’m sitting across from somebody. I’m telling them a story, and I don’t want them to get up until it’s finished.

När jag själv väljer en bok att läsa vill jag att första meningen ska hugga tag i halsen på mig och hålla mig där tills jag har läst sista sidan. Och vad är det då som gör en bra första mening i en bok? Ja, det är ju något som fängslar dig eller som gör att du bara måste ta reda på vad som händer därefter. Det är i alla fall på det sättet jag tolkar citatet av James Petterson.

Men det där med första meningar är lite trixigt. Ska den vara lång eller kort? Hur ser en riktigt bra första mening ut? En skrivöving som jag hört talas om är att man ska välja ut ca 10 av sina favoritböcker och sedan skriva ned deras första meningar. Vad är det med de meningarna som gör att du fortsatte läsa. Kan du själv konstruera en sådan mening?

Själv är jag av den läsartypen att har jag hunnit en halv sida är det i stort sätt lika bra att läsa ut hela boken. Så ja, jag har en tendens att skriva långa första meningar av just den anledningen. I Blossom Falls – Ur Andra Ögon börjar det med denna mening;

Min pappa stängde ytterdörren efter familjen Redwood och gick sedan in i vardagsrummet och slog igång platt TVn innan han satte sig tillrätta i soffan för att se slutet av matchen som visades den kvällen.

Och eftersom detta är andra boken i en serie och läsaren förhoppningsvis redan har läst del ett så vet man vilka familjen Redwood är men även som ny läsare kanske man börjar klurar på vilka det är och vems pappa det egentligen är som stänger dörren efter dem. Varför har de varit där till exempel? Den första meningen väcker ju frågor hos läsaren och det tycker jag är bra eftersom det är meningen att det ska locka till vidare läsning.

15. Rör om i grytan

Som författare har man verkligen alla möjligheter som helst att röra om i grytan. Att väcka tankar hos sina läsare vare sig man medvetet förmedlar dem eller undermedvetet gör det. Det är nästan aldrig tråkigt att läsa texter så vida de inte är byråkrat-texter då, men då är vi ju inne på en helt annan typ av skrift. Så jag begränsar mina funderingar till de skönlitterära.

Självklart väljer författaren sida när denne skriver om en konflikt, konstigt vore väl annat. Man vill ju att ens huvudkaraktär ska ”vinna”. Och dessutom har man makten att skapa dialog i samhället med sina texter och på detta sätt bidrar man ju till att forma världen för efterlevande generationer och det tycker jag är förb@nn@t häftigt.

Salman Rushdie har citerats med denna mening:

A poet’s work is to name the unnameable, to point at frauds, to take sides, start arguments, shape the world and stop it going to sleep.

16. Att hantera succé

Detta är det sextonde och där med det sista skrivartipset jag tänker bjuda på i denna serie. Jag hoppas att du har funnit den givande och kanske har du fått dig några egna tankeställare kring skrivandeprocessen. För även om jag kanske ofta skriver om hur lätt det går för mig att skriva så ligger det faktiskt en hel del jobb bakom som jag tampas med men inte direkt skriver om eller visar. Och jag brukar använda mig av några av de knepen som jag skrivit om för att förbättra mitt skrivande.

Tenneesse Williams har sagt följande sak om det här med den efterlängtade succén som alla författare vill uppnå:

Success is blocked by concentrating on it and planning for it… sucess is shy – it won’t come out while you’re watching.

Att sikta mot stjärnorna är alltid bra, men det är endast du själv som vet vart dina stjärnor på himlavalvet är, ingen annan! Kom ihåg det!

Jag har uppnått två av mina skriv-mål, de står i bokhyllan med mitt namn på bokryggen. De finns där fysiskt och det är så häftigt att jag inte ens kan beskriva det. Och att det sedan finns andra människor som köpt och läst mina böcker är ju ännu coolare. Vill du köpa någon av mina alster så hittar du dem här:

Tack till Andrea Vessman som delat med sig av sina underbara tips! Om du inte redan gjort det, klicka dig vidare till hennes blogg för fler tankar och mer om hennes liv och skrivande.

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: