16 skrivtips från Andrea Vessman – Tips 1-8

Andrea Vessman websizeAndrea Vessman, 31, skriver gripande ungdomsböcker. Hon har gett ut fyra böcker på egen hand och driver en blogg om sitt liv, där hon ofta berör ämnet ”att skriva”. Hon inspireras av citat av historiska författare som Anton Chekhov, Doris Lessing och Jack London, och här delar hon med sig av 16 tips till dig som har egna författardrömmar.

1. Visa, berätta inte

Don’t tell me the moon is shining; show me the glint of light on broken glass.

Så sa Anton Chekhov. Hur tolkar jag då detta tips? Jo, jag tolkar det som att man hellre ska skriva en scen eller ett stycke där man beskriver tex, månen eller en känsla som tex ilska, glädje osv. Man ska försätta karaktären i en situation där man kan visa vad karaktären upplever.

”Simon stod på stigen där hon lämnade honom ensam med upphettade kinder och ett hjärta som slog som en ångvält i bröstkorgens fängelse, löven fladdrar i den stilla höstbrisen när den drog sig fram mellan de kala trädstammarna som såg ut som skelett i givakt.”

Det är på detta sätt som man skapar bilder i huvudet på sina läsare och sig själv. I mitt exempel ovan så får man veta att Simon är uppretad/upphetsad (beroende på vad som kom före i texten), man får veta att han är ensam och befinner sig i en skog en kylig höstdag men spöklika träd. Jag tror att det är fler än bara jag som har fått en ganska klar bild över Simons känslor och platsen han befinner sig på. Dessutom anser jag att texten får en sorts värme när man beskriver något mer ingående än när man bara skriver att ”löven dallrar av vinden”. Visst kan man uttrycka sig på även detta sätt men det beror kanske mer på i vilket kontext man använder sig av de olika beskrivningarna. Hur det flyter ihop med den övriga texten.

2. Läs och skriv

Read a lot and write a lot.

Skräckmästaren själv, Stephen King, delar med sig av många skrivtips i sin bok Att Skriva – en hantverkares memoarer. Ett av dessa tips är att man ska läsa mycket och man ska skriva mycket. Och detta är ett jättebra tips tycker faktiskt jag. Vissa har lite svårt för just detta då de verkar tro och tycka att om man läser mycket av andra författare så härmar man dessa och då hittar man inte sin ”egen röst”. Jag menar att om man inte läser mycket så får man inte ett varierat språk och man får inte heller alla de komponenter som utgör just den där egna rösten som alla författare eftersträvar. Och det är så jag tolkar Herr Kings råd.

Dessutom så tycker jag att man inte bara ska fastna för en genre att läsa. Även om jag själv har en förkärlek för young adult litteratur så läser jag faktiskt både trädgårdsböcker och kokböcker eftersom författare som skriver den typen av texter har ett speciellt sätt att beskriva det de vill förmedla. Om man vill beskriva olika klädesplagg som en karaktär har på sig så rekommenderar jag att man ska läsa klädbeskrivningarna i beställningskataloger som tex Ellos. Istället för att bara skriva att personen har en tröja kan man beskriva tröjan, i termer som ger en bra känsla för matrial osv, sådant som klädbeskrivningar innefattar. I en bra skriven kokbok till exempel kan man känna doften av grytan som står och puttrar och få känna smaken av chilins hetta på sin tungspets. I en trädgårdsbok känner man den fräscha doften av nyklippt gräs och fuktig mylla som blandar sig med den söta doften av rosorna.

Och detta är en av många anledningar till varför jag besöker biblioteket så ofta som jag gör.

Det handlar om att  få nya perspektiv och om hur man kan beskriva saker, för om man inte läser så är det lätt att man fastnar i en viss typ av beskrivande och då blir det lätt upprepningar i texten eller i olika texter då de till slut börjar efterlikna varandra eftersom man inte tar till sig nya influenser i sitt användande av ord.

3. Säg inte upp dig

Det här med att vara författare är en dröm som jag delar med många. Men tyvärr är det en svår bransch att slå i om man räknar med att man vill bli den nästa Stephenie Meyer eller Elizabeth George, vilket många verkar vilja. Personligen skriver jag för att det är som att andas för mig. Att jag låter mina verk bli publicerade så att de förhoppningsvis hittar till läsare är bara en bonus för mig. Mitt syfte är alltså inte att bli världskändis genom mitt skrivande även om jag ljuger om jag inte medger att det vore roligt att faktiskt kunna tjäna en hacka på mitt skrivande.

Find your career outside of writing. Experience life, suffering, and love to be able to write effectively.

John Grishams skrivtips är ett av de som jag tror de flesta trots allt gör förutom att nära sina författardrömmar och det är att behålla sitt vanliga jobb alltså det som ser till att räkningarna blir betalda i slutet av månaden. Men istället för att endast se sitt jobb som något man måste göra så ska man se det som en givande erfarenhet för det är genom sitt jobb som man får uppleva saker som gör att man blir en mer rundad författare. För skulle man bara sitta framför sin dataskärm och knappa så får man ju inga riktiga upplevelser att bygga upp sina berättelser utifrån.

4. Skrivande är ditt liv och din fritid

I don’t know much about creative writing programs. But they’re not telling the truth if they don’t teach, one, that writing is hard work, and two, that you have to give up a great deal of life, your personal life, to be a writer.

Nobelpristagaren av litteratur 2007, Doris Lessing, har citerats med att säga detta om skrivandeprocessen och detta tycker jag faktiskt stämmer riktigt bra.

För det krävs jobb för att få ihop en bra text och det krävs en hängivenhet till skrivandet som gör att du får prioritera hur du vill att ditt liv ska se ut. Som småbarnsförälder har jag tagit upp det här med tidsbristen ett par gånger men samtidigt som det känns jobbigt att inte ha tillräckligt mycket tid till att skriva så lyckas jag ändå på något sätt få tid till detta, visst disken kanske hopar sig och dammråttorna bor under sängen tidsvis men jag ser det lite som att, om inte jag mår bra så blir jag inte en bra förälder och skrivandet är mitt sätt att koppla av och bearbeta saker och tankar som finns i mitt privatliv. Så då prioriterar jag Pyrets behov först och sedan egen tid vilket betyder skrivtid framför andra saker som en sväng om med dammsugararen.

5. Modig som ett lejon

Författarinnan Mary Jessamyn West menade att vara talangfull i sitt skrivande inte är allt, man måste även vara modig. Och jag tror nog att alla som någon gång faktiskt publicerat en text vet vad hon menar med detta uttalande. För det är ju alltid en viss nervositet när det kommer till att ge ut sitt material för läsare att älska eller såga. Och det är ju där modet kommer in i bilden så att säga.

Talent is helpful in writing, but guts are absolutely necessary.

6. Inte undra på att man känner sig schizofren

Att vara författare handlar delvis om att kunna se utom sig själv men även om att sätta sig in i hur andra människor känner, reagerar och lever. Så det är kanske inte undra på att man tidvis känner sig lite schizofren när man arbetar med sina karaktärer. Men se inte detta som ett sjukhetstecken. Det är nämligen helt normalt när man är författare, i alla fall om man ska tro på F. Scott Fitzgerald:

Writers aren’t exactly people… they’re a whole lot of people trying to be one person.

Och jag kan verkligen relatera till detta, jag har ganska lätt att gå in i den här skrivarbubblan och leva i min fiktiva värld tillsammans med mina påhittade karaktärer. Men allt som oftast så ser jag på medan de lever sina liv så att säga och jag bara skildrar det som händer, vad karaktärerna säger, hur de reagerar och hur de är klädda. Jag vet att jag måste jobba mer med mig själv och mitt sätt att skriva för att verkligen kunna sätta mig in i karaktären så att jag som författare blir karaktären alltså att jag blir bättre på att skriva ur ett JAG-perspektiv. Detta kanske låter himla svammligt men det är det inte om man har skrivande som intresse.

Jag bygger ofta upp mina karaktärer genom ett par (för mig) enkla steg. Namnet kommer till mig från ingenstans, oftast bara ett tilltalsnamn, och jag vill faktiskt undvika efternamn trots att alla karaktärerna i Blossom Falls-serien har både för och efternamn, utifall att någon skulle få för sig att googla namnet. Sedan brukar ett visst sorts utseende träda fram i min fantasi och jag försöker oftast göra en kort beskrivning av karaktären på ett A4 som jag hänger upp på anslagstavlan. Förutom namn, ålder, ögonfärg, klädstil, intressen och musiksmak brukar jag även googla en viss look eller så nära jag kan komma karaktären och spara en mapp med bilder för att underlätta senare om jag vill förklara karaktären för tex maken innan texten är helt klar. Och så gör jag med de flesta av mina karaktärer, de får sitt A4 med korta fakta och sedan några medföljande bilder.

I Blossom Falls-serien är det så många karaktärer att hålla rätt på att detta tillvägagångssätt underlättar så otroligt mycket. I andra historier där jag minimerat antalet aktörer räcker det med att jag har dem i huvudet. Men självklart känns det ju lite märkligt att ha dem där samtidigt som man alltid har en kompis där uppe i huvudet som man kan prata med… hahaha… ja, Fitzgerald har nog rätt…

Fundera över följande: Om du skriver, hur brukar du gå till väga för att bygga upp dina karaktärer? Och som läsare, vad utmärker en bra karaktär i en bok för dig?

7. Gör något annat

Agatha Christie vet vad som gäller, hennes råd för att få ihop en bra berättelse är att göra något helt annat än att sitta och skriva och jag nickar bara igenkännade på huvudet. De flesta av mina berättelser föds när jag åker buss. Bussresor som tidigare varit en pest för mig med min ångest har genom detta nya tillvägagångssätt blivit en fröjd. För på 10-20 minuter på bussen har jag minst hunnit fantisera ihop ett helt kapitel. Att jag sedan vill hem till min dator och skriva ner det är en annan femma.

The best time for planning a book is when you’re doing the dishes.

Och även om man inte ens tänker på sin historia så jobbar hjärnan undermedvetet med att lösa saker med din historia eller formuleringar. Detta har jag märkt personligen eftersom när jag väl får tiden att sitta ned och hamra på tangenterna så har skrivandet flödat ur fingertopparna. Så jag vill verkligen slå ett slag för att göra något annat undertiden som du funderar kring din text eller idé.

För att sitta och stirra på en blippande markör i ett Word-dokument kommer bara att göra dig galen.

8. Glöm inte pennan

Always carry something to write on. A man would do well to carry a pencil in his pocket and write down his thoughts of the moment. Those that come unsought are commonly the most valuable and should be secured, they seldom return.

Detta tips som Francis Beacon citerats säga knyter an till ett tips som jag gav tidigare. Det viktigaste en författare kan ha med sig är en penna och ett papper. Helst en blyertspenna eftersom bläckpennor faktiskt kan sluta fungera. Nu förtiden är vi lite mer teknologiska av oss och har mobiltelefoner med olika sorters appar och grejer vilket betyder att man kan plita ner sina idéer på det sättet. Fast egentligen ska man go old fashion och ha en penna och ett papper i väskan för mobilen kan ju faktiskt laddas ur om man har otur och glömmer ladda den.

Själv har jag alltid en penna med mig i skötväskan och papper lyckas jag på något sätt alltid trollar fram när det behövs även om jag faktiskt använder mig av min telefon för det mesta nu mera.

Fortsätt till del 2, skrivtips 9-16.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: