Flödesskrivning

Att flödesskriva är en utmärkt övning av flera anledningar:

  • Det inspirerar och kan leda till bra idéer.
  • Det skapar en frihetskänsla och lär en att ”släppa loss”.
  • Det är avslappnande och skönt att få skriva av sig.
  • Det kan hjälpa mot ”skrivkramp” (du vet, när pappret är blankt och man inte får fram ett ord).

Flödesskrivning är enkelt i teorin: ta ett papper och en penna, eller sätt dig framför datorn, och börja skriva. Tänk inte, låt bara orden flöda. Meningarna behöver inte vara logiska eller korrekta (de ska inte vara det alls), och man behöver inte ens sätta punkt. Fastnar man skriver man bara det senaste ordet igen och igen, tills det lossnar, men har man verkligen lyckats ”släppa loss” lär det aldrig behövas.

Att flödesskriva i praktiken är dock lite svårare. Det kan ofta vara svårt att låta bli att gå tillbaka och rätta – vilket det är väldigt viktigt att man inte gör medan man skriver – och det händer att man kör fast om man inte klarar av att släppa taget. Men det är just det där med att släppa taget som är grejen. Lite som meditation, kan man säga.

Ett bra tips är att flödesskriva dagligen. Ta några minuter varje morgon eller kväll och bara skriv. Tänk inte. Med lite övning kan flödesskrivandet ha en riktigt stark effekt på många sätt.

Svårt att komma igång? Välj ut en sak, ett ord, eller något annat och skriv utifrån det.

Ur inspirationssynpunkt är flödesskrivandet bra då man kan gå tillbaka till sin flödestext och låta sig inspireras av vad man själv skrivit. Det kan t.ex. vara ett ord eller en fras som ger upphov till nya idéer, och dessa kan man med fördel jobba vidare på. Det kan vara starten på en ny novell, dikt, eller annan text.

Övning: Flödesskriv dagligen i en vecka

Nu är det dags att prova på flödesskrivning. Välj ut en fast tid på dagen då du har några minuter som du kan använda till flödesskrivning. För många fungerar kvällen bäst, precis innan man släcker lampan.

Under en period på en vecka, flödesskriv i några minuter på den utvalda tidpunkten. Lägg sedan undan resultatet och spara det för framtida bruk.

När veckan har gått tar du fram dina papper igen och läser vad du skrivit. Låt dina egna texter inspirera dig till att skriva nya texter – antingen mer flödesskrivning eller något som är mer språkligt ”korrekt”.

Om du efter denna övning fattat tycke för flödesskrivning är det självklart bara att fortsätta. Om inget annat så har du när veckan gått några texter att gå tillbaka till och inspireras av 😀

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: